Overijssel: Wandelvanuit Steenwijkerland

Afstand 18 of 11 km

95% onverhard

Landgoed de Eese en de Woldberg. Heide, bos en mooie vennen.

• Horeca:
  • Fredeshiem na ongeveer 5 km
  • Tuk’s theehuis aan begin of einde.

Bronvermelding — Deze website maakt gebruik van de kaarten van :
Data by OpenStreetMap.org contributors under CC BY-SA 2.0 license.

In Juni 2021 loop ik de wandelroute van 18 km, op een warme dag, samen met wandelmaatje Janneke. Hoewel we beide hier vaker hebben gewandeld, ontdekken we toch weer nieuwe paadjes en is het genieten van de rust en stilte in dit gebied. Ik heb nu 2 routes uitgewerkt van 18 km of een ingekorte versie van 11 km.

De Woldberg en Landgoed de Eese

De wandelroutes starten vanaf de P aan de Bergweg, vanaf het TOP punt bij het plaatsje TUK gemeente Steenwijkerland. Via een mooie kleine ven, plus heide gebied, gaan de de wandelroutes naar Buitengoed Fredeshiem voor een koffiestop met eventueel appelgebak. Vanaf hier gaan de routes verder over slingerende bospaadjes en langs open weilanden naar een prachtig heide gebied met enkele grafheuvels. Op de terugreis gaan we hier nog en keer langs, maar dan vanaf de andere kant. Langs de heide en mooie bospaden lopen we richting het Landgoed de Eese. De wandelroute van 11 km gaat vanaf hier weer terug naar beginpunt. De wandelroute van 18 km gaat verder tot het noordelijkste punt van het natuurgebied van landgoed de Eese.

We lopen over een prachtig veld met veel uitbundige bloeiende bloemen. Nadat we opnieuw langs een mooie ven komen met veel kikkers en libellen, bereiken we weer een schitterend heidegebied. We lopen hier helemaal omheen en gaan via het bos terug naar Landgoed de Eese. Daar op het bankje, voor de stallen, nemen we een lange rustpauze.

Diverse paden zijn afgesloten als rustgebied of strikt privé. We lopen langs het Landhuis Huis Eese en passeren opnieuw de grafheuvels op de heide. Via camping het ’t Kappie komen we bij het laatste stukje, de holle wegen van de Woldberg.

Heeft u nog energie over, dan is het mogelijk om de klimtoren te beklimmen, die vlakbij het Theehuis van Tuk staat. Beide routes bieden de mogelijkheid hier langs te gaan aan het einde.

Zie ook eerdere blogs over wandelen in dit gebied:

Leuke websites om te raadplegen:

Foto impressie van deze mooie wandelroute gelopen juni 2021.

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

2 Antwoorden op “Overijssel: Wandelvanuit Steenwijkerland”

1. Tjeerd

Dank u wel voor deze tocht! Gisteren deze gelopen en dit bijzonder mooie gebied ontdekt! We waren er nog niet eerder geweest, maar gaan zeker vaker hier wandelen!